آشنایی با بوم کسب و کار

آشنایی با بوم کسب و کار

آشنایی با بوم کسب و کار: بوم کسب و کار نیاز هر استارتاپی است. وقتی که تصمیم می گیرید یک کسب و کاری را راه اندازی کنید، اید به همه جوانبش خوب فکر کنیدو تمامی احتمالات ممکن را بسنجید. پس چرا این نیازسنجی اصولی نباشد؟! بوم کسب و کار به شما کمک می کند تا دقیقا بدانید هدف شما از پیشرفت و جذب مخاطب چیست. بنابراین هر چه وقت بیشتری برای بوم کسب و کار بگذارید، مسیر پیشرفتتان شفافتر شده و با برنامه ریزی و چشم انداز بهتری می توانید وارد کسب و کار خود شوید. پس با ادامه این مقاله همراه باشید تا بوم کسب و کار را کامل بشناسید.

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار یا به اصطلاح Business Model Canvas یا بوم مدل کسب و کار یا کانواس کسب و کار همگی اصطلاحات مختلفی از یک مفهوم هستند که ما با عنوان بوم کسب و کار نام می ببریم. همانطور که از نام های مختلف آن پیداست، این بوم یک طرح ترسیمی است که شامل 9 بخش مختلف می شود. شما در این 9 بخش به سوالات مختلفی پاسخ می دهید و پاسخ هر وال را در جایگاه مشخصی در بوم قرار می دهید. این نه بخش را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد:

  • بخش مرکزی: مربوط به ارزش کسب و کار پیشنهادی
  • بخش سمت چپ: مربوط به سوالات هسته کسب و کار
  • بخش سمت راست: مربوط به سوالات مرتبط با مشتریان و راه های ارتباطی با آنها

ارزش بوم کسب و کار به این است که مسیر کسب و کار را شفاف می کند و این شفافیت تضمین کننده موفقیت است.

آشنایی با 9 بخش بوم کسب وکار

1-ارزش پیشنهادی (Value proposition)

در اولین بخش از بوم کسب و کار باید به این سوال پاسخ دهید که ارزش پیشنهادی کسب و کار شما چیست؟ در واقع وقتی مشتری به ازای دریافت چه چیز با ارزشی باید از شما خرید کند؟ وقتی شما در کسب و کارتان نیازی از مشتری را تامین کنید، مشتری به سراغ شما خواهد آمد. بنابراین کسب و کار شما باید به گونه ای باشد که به رفع یک نیاز مشتری پاسخ دهد. مثلا ارزش پیشنهادی اسنپ، در دسترس بودن در همه جا و ارزان بودن است.

2-بخش مشتریان (Customer Segment)

در این بخش باید ازخود بپرسید مشتریان شما شامل چه گروهی از مردم می شوند؟ طیف وسیعی از عموم مردم یا یک گروه مشخص از مردم مثل فقط دانشجویان رشته پزشکی! در واقع در اینجا باید مخاطب هدف خود را مشخص کنید. برای اینکه بتوانید مخاطب هدف خود را بشناسید و پیدا کنید پیشنهاد ما اینست که نگاهی به مقاله 6 سوال مهم که باید قبل از راه اندازی کسب و کار از خود بپرسید، بیندازید.

3-کانال های دسترسی به مشتری (Channels)

در اینجا باید به این سوال پاسخ دهید که از طریق چه راهی قصد دارید محصول خود را به دست مشتری برسانید؟ این بستر ارتباطی را باید قبل از شروع کار خود مشخص کنید و پیش نیازهای آن را آماده کنید. مثلا اگر در بستر اینترنت و فضای مجازی است، باید مشخص کنید که می خواهید از چه ابزاری استفاده کنید؛ کانال تلگرام، پیج اینستاگرام، وب سایت، اپلیکیشن و ... و در پی آماده سازی این بستر باشید.

4-ارتباط با مشتریان (Custumer Relationships)

در این بخش از بوم کسب و کار نکته مهم تعامل با مشتری است. سوال مهمی که در اینجا باید به آن پرداخته شود این است که جایگاه مشتری در کسب و کار شما کجاست؟! در واقع چه کارهایی باید برای حفظ رضایت و تقویت ارتباط با مشتریان انجام دهید؟

5-منابع کلیدی (Key Resource)

منظور از منابع کلیدی، منابعی است که برای راه اندازی کسب و کارتان به آن احتیاج دارید. قبل از راه اندازی لازم است بدانید به چه منابعی احتیاج دارید؟ منابع مالی، منابع انسانی، منابع تبلیغاتی و ... .

6-فعالیت های کلیدی (Key Activities)

وقتی لیستی از فعالیت های کسب و کارتان تهیه کنید، می بینید که یکسری از فعالیت ها، هسته کسب و کارتان را می سازند و اگر آن ها را حذف کنید کسب و کارتان سرپا نخواهد بود. شما باید فهرستی از این فعالیت های کلیدی تهیه کنید. مثل تبلیغات، بازاریابی و ... .

7-شرکای کلیدی (Key Partner)

با توجه به نوع کسب و کارتان باید این مورد را مدنظر قرار دهید که چه کسانی و یا چه نهادهایی به عنوان یک پارتنر نقش ایفا می کنند. به عنوان مثال اگر در کسب و کارتان باید محصولی را به شهرهای دیگر ارسال کنید، نیاز است با واحدی از حمل و نقل بین شهری، رابطه سازی کنید. بنابراین نیاز است فهرستی از واحدهایی که به رشد کسب و کارتان کمک می کنند، ارتباطاتی داشته باشید.

8-جریان درآمد (Revenue Streams)

کسب و  کاری که منجر به درآمد نشود، دوامی ندارد! در اینجا باید مشخص کنید که از چه طریقی و به چه میزانی لازم است که درآمد داشته باشید؟

9-ساختار هزینه (Cost Structure)

ساختار هزینه نیز یکی از بخش های مهم در راه اندازی یک کسب و کار است. لازم است بدانید که هزینه های ثابت و متغیر شما چه میزان است. بنابراین لیستی از آن ها تهیه کنید.

بوم کسب و کار 

تصویر فوق یک نمونه از بوم کسب و کار برای دیجیکالا است. اینطور تصور نکنید که بوم کسب و کار فقط برای دیجیکالا و یا اسنپ کاربرد دارد. هر کسب و کاری می تواند با استفاده از بوم کسب و کار چشم اندازی از مسیر پیش روی خود را به دست آورد تا بتواند اصولی و درست پیشرفت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *